• Geluid: Martin Evans
  • Montage: Garh Craven
  • Art directie: Eugenio Zanetti
  • Muziek: James Newton Howard
  • kleur, 118 minuten
  • Gezien: 27 mei 1997, Sneak Preview, Camera Utrecht

Restoration van Michael Hoffman begint met een uitgebreide titeltekst over de historische achtergrond. Het is 1663. Cromwell is verslagen en er is weer een koning: Karel II. Na de puriteinse tijd breekt een periode van bloei in de wetenschap en het hofleven aan. Restoration doet denken aan de uitstekende Franse film Ridicule. Deze film speelt weliswaar een eeuw later, maar de overeenkomsten in thema's zijn treffend. Toch zijn het twee zeer verschillende films.

Hoofdpersoon van Restoration is de losbandige maar talentvolle medicijnenstudent Robert Merivel (Robert Downey Jnr). Een grotere tegenstelling met zijn puriteinse vriend en medestudent Pearce (David Thewliss, hoofdrolspeler in Naked) is haast niet voorstelbaar. Als de koning (Sam Neill) Merivel uitnodigt aan het hof te komen, probeert Pearce hem daarvan te weerhouden. Pearce vindt dat de taak van Merivel in het echte leven ligt. Hij moet zijn grote talenten gebruiken voor het genezen van zieken.

Merivel laat zich echter niet weerhouden en geniet met volle teugen van het hofleven. Hij verwordt steeds meer tot een nar. Dit wordt helemaal duidelijk als Merivel gedwongen wordt te trouwen met de maîtresse van de koning (Polly Walker). Hij moet zich onthouden van alle echtelijke taken. Deze voorwaarde valt hem te zwaar, waardoor hij toch weer in het 'echte leven' met Pearce terecht komt.

Restoration is een gespleten film geworden. Allereerst is er een zeer grote tegenstelling tussen het vette spel van enerzijds de Amerikanen Downey, Neill, Meg Ryan en (de Brit) Hugh Grant en anderzijds het meer theaterachtige acteren van Thewliss en Ian McKellen (hoofdrolspeler in The madness of King George). Hierdoor lijkt het of je naar twee films tegelijk zit te kijken. Bovendien springt de film halverwege over van klucht naar melodrama. Het is niet gemakkelijk om mee te leven met de sores van mensen die je een uur eerder zo geïroniseerd hebt zien worden.

Alle voorwaarden om van Restoration een goede klucht te maken zijn aanwezig. Het verhaal leent zich ervoor en de meeste acteurs zijn er voor geknipt. Het had ook een serieuze historische film kunnen zijn à la Ridicule, al had ik dan graag wat meer Britse acteurs gezien. Helaas kon regisseur Hoffman niet kiezen tussen de linker en de rechter strobaal.

Cijfer (0-10): 5

Restoration in de Internet Movie Database

5 juni 1997