IFFR, dagverslag 4 februari 1998

Dagverslag 4 februari 1998

Vandaag bezocht ik het festival, in tegenstelling tot de voorafgaande dagen, in gezelschap. Het was gezellig, dus veel tijd voor aantekeningen was er niet. Overigens wist mijn vriend drie films te zien waarin mensen op handen lopen (Western, Perfect circle, Dead beetle). Ik ben benieuwd of hij daarmee het hele thema 'op handen lopen' afgewerkt heeft.

Martín (Hache) is een familiedrama van de Argentijn Adolfo Aristarain. Martin H. (voor hijo, zoon) ontspoort in Buenos Aires. Hij wordt gestuurd naar zijn vader, die regisseur is in Madrid. Dit is een gevoelloze man, die niet echt op zijn zoon zit te wachten. Een homoseksuele vriend neemt Martin onder zijn hoede. De film lijdt onder de te uitgebreide dialogen, maar is psychologisch interessant. En de ruzies zijn om van te smullen.

Western is een lekkere komedie van Manuel Poirer. Een Spaanse schoenverkoper strandt in Bretagne nadat zijn auto gestolen is. Een vrouw biedt hem hulp aan, en ze worden direct verliefd op elkaar. Ze is echter bang om teleurgesteld te worden, en ze stelt voor dat ze elkaar drie weken niet zien, en dan kijken of hun liefde nog steeds zo sterk is. Western is een film, die de Amerikanen maar al te graag in een remake verpesten. De humor is subtiel en gevoelig, en de kijker leert ook nog een spel voor als hij zich met zijn vrienden verveelt op een terras.

De hoofdpersonen in Un frère van de jonge Franse regisseuse Silvie Verheyde zijn broer en een zus. Loïc is fotograaf, Sophie zit nog op school. Hij heeft een sterke neiging om haar te bevaderen, en dat wordt alleen maar sterker als zijn vriend Vincent achter zijn zu aanzit. Helaas kent de film een aantal subplots die alleen maar afleiden van waar hij werkelijk om draait: de relatie tussen de twee. Net zoals in Martin (Hache) is de verhouding die de liefde voor elkaar niet hoeven uit te spreken en dus fel tegen elkaar tekeer kunnen gaan fascinerend.

Vorig jaar draaide over de oorlog in Bosnië de rauwe (en helaas niet in Nederland uitgebrachte) Servische film Pretty village, pretty flame. De Bosnische film Savrseni krug (Perfect circle) is een veel naïever verslag. De dichter Hamza laat zijn vrouw en dochter vertrekken naar het buitenland. Dan vindt hij twee wezen in zijn huis. Hij probeert hun familie op te sporen en hen ook in veiligheid te brengen. Het is een bitter sprookje, dat zijn impact ontleend aan het werkelijksgehalte.

Kitchen party van de Canadees Gary Burns is een van de deelnemers aan de Tiger Awards competitie. De ouders van Scott zijn naar een feestje toe, en hij nodigt zijn vrienden uit. Ze mogen echter niet de kamer in. De vloerbedekking is als op Wimbledon in banen gestofzuigd, en er mogen geen sporen van de party achterblijven. Dat kan natuurlijk niet goed gaan. Het is een sterke vondst om beide feestjes in beeld te brengen. De manier waarop dat gebeurd is vermakelijk, maar niet erg origineel.

Naar morgen of naar de index.

4 februari 1998