|
Een van de interessante dingen van een festival is dat bij veel voorstellingen de regisseur aanwezig is. Na afloop is er een kwartiertje de gelegenheid om vragen te stellen, maar meestal is de zaal al grotendeels leeggestroomd. Vandaag bleef er een zaal behoorlijk vol. Het geheim? Laat een Franse regisseur (Antoine Desrosières in dit geval) in het Engels zijn film inleiden. Dit was zo schattig en lachwekkend dat iedereen er meer van wil meemaken.
Timeless melody van Oluhara Hiroshi, deelnemer aan de Tiger Competitie, is het soort Japanse film waar ik al een week op zat te hopen. Ingetogen met een dun gesponnen plotlijn en veel ruimte om de karakters te interpreteren. Het verhaal speelt grotendeels in een biljartzaal waar een jongen en een meisje muziek maken en 's nachts slapen op de tafels. Het blijft me een raadsel waarom de ene langzame zo leeg en de andere zo rijk overkomt. Misschien heeft het te maken met ritme, aangezien de regisseur van oorsprong musicus is.
Les petits frères van de Fransman Jacques Doillon gaat over jonge tieners in de buitenwijken van Parijs. Ze zitten in een niemandsland tussen de kindertjd en volwassenheid en Doillon maakt haarscherp duidelijk hoe ze de criminaliteit ingezogen worden. De scènes waarin de spelertjes zich uit mogen leven zijn erg overtuigend, waar ze echt moeten acteren is dat minder het geval.
Ga naar morgen of de index.
|