IFFR, dagverslag 31 januari 2000 | ||
Filmrecensie van Jan-Willem Swane | ||
Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer] Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999] [links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog] | ||
International Film Festival RotterdamDagverslag 31 januari 2000 | ||
Waarom is filmkijken zo leuk? Ik denk dat voor mij de herinnering aan mijn jeugd, toen bioscoopbezoek nog spannend was ongeacht de film, en je na afloop van de matinee een smak licht in je gezicht kreeg, een belangrijke rol speelt. Ik heb nog steeds een zwak plekje voor films die doen denken aan die ver verwijderde bioscoopervaringen.
Jin-roh is een manga-film van Okiura Hiroyuki. Het scenario is van Oshii Mamoru, aan wie een retrospectief is gewijd. Alleen de animaties zijn al voldoende reden om Jin-roh te bekijken. Met veel oog voor detail is een stad in oproer getekend. In het verhaal wordt een link gelegd tussen de strijd van een geheime oproereenheid met terroristen en het verhaal van roodkapje. Wie is de wolf? Het is om jaloers op te worden: een animatiefilm voor volwassenen zonder zoete liedjes. Bye bye Africa van de uit Tsjaad afkomstige Mahamat Saleh Haroun gaat over de moeizame positie van de cinema in Afrika. Het is een kleurrijke en vrolijke film waarin fictie en non-fictie op slimme manier vermengd zijn. "Wat leuk dat ze daar ook een camera kunnen vasthouden" is een reactie die Afrikaanse films regelmatig oproepen. Bij Bye bye Africa is die houding helemaal niet nodig. | ||
Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer] Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999] [links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog] | ||
© Jan-Willem Swane (jswane@xs4all.nl) 31 januari 2000 |