IFFR, dagverslag 28 januari 2000 | |||||
Filmrecensie van Jan-Willem Swane | |||||
Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer] Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999] [links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog] | |||||
International Film Festival RotterdamDagverslag 28 januari 2000 | |||||
De eerste popcorn werd de zaal binnengesjouwd: het weekend zit eraan te komen. Voorlopig lijkt het extra aantal zalen en de verplaatsing van de kassa's in Pathé naar beneden de chaos van eerdere jaren te voorkomen. Ieder jaar wordt het festival weer een beetje professioneler: pinnen bij de kassa in de schouwburg, digitaal maken van pasfoto's voor de RV-pas. Maar het blijft natuurlijk gaan om de films. Wat zag ik vandaag? Ratcatcher is het speelfilmdebuut van de Schotse Lynne Ramsay. De film is een liefdevolle schildering van een aantal families in de achterbuurten van Glasgow. Ramsay schuwt de zwarte kantjes niet, maar laat de personages wel in hun waarde. Het is een aangrijpende film die de grens van de sentimentaliteit niet overschrijdt en ondanks de vertoonde treurigheid niet al te geforceerd een happy end weet te bereiken. Ratcatcher in de pers.
Barren illusions (Oinaru genei) van de Japanner Kurosawa Kiyoshi handelt over twee apatische geliefden. De film suggereert grote diepzinnigheid, maar doet vooral verlangen naar films van regisseurs van Tsai Ming-liang, waar iedere scène, hoe traag of kaal ook, van belang is. Een aantal sterke scènes zijn niet voldoende om de film boeiend te maken.
| |||||
Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer] Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999] [links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog] | |||||
© Jan-Willem Swane (jswane@xs4all.nl) 28 januari 2000 |