IFFR, dagverslag 28 januari 2000

Dagverslag 28 januari 2000

De eerste popcorn werd de zaal binnengesjouwd: het weekend zit eraan te komen. Voorlopig lijkt het extra aantal zalen en de verplaatsing van de kassa's in Pathé naar beneden de chaos van eerdere jaren te voorkomen. Ieder jaar wordt het festival weer een beetje professioneler: pinnen bij de kassa in de schouwburg, digitaal maken van pasfoto's voor de RV-pas. Maar het blijft natuurlijk gaan om de films. Wat zag ik vandaag?

Ratcatcher is het speelfilmdebuut van de Schotse Lynne Ramsay. De film is een liefdevolle schildering van een aantal families in de achterbuurten van Glasgow. Ramsay schuwt de zwarte kantjes niet, maar laat de personages wel in hun waarde. Het is een aangrijpende film die de grens van de sentimentaliteit niet overschrijdt en ondanks de vertoonde treurigheid niet al te geforceerd een happy end weet te bereiken.

Ratcatcher in de pers.

Shikoku Shikoku van de Japanner Nagasaki Shunichi valt op door zijn mooie fotografie. Het is een geestenverhaal, maar vreemd genoeg zijn de 'normale' scènes eigenlijk het meest intrigerend. Uiteindelijk is het verhaal te mager om werkelijk indruk te maken.

Barren illusions (Oinaru genei) van de Japanner Kurosawa Kiyoshi handelt over twee apatische geliefden. De film suggereert grote diepzinnigheid, maar doet vooral verlangen naar films van regisseurs van Tsai Ming-liang, waar iedere scène, hoe traag of kaal ook, van belang is. Een aantal sterke scènes zijn niet voldoende om de film boeiend te maken.

Shirley Pimple in John Wayne's Temple of Doom is een krankzinnige Canadese film van Demetrios Estdelacropolis. Shirley Pimple, een lookalike van Sh. Temple, wordt opgenomen in 'The John Wayne Institue for the Preservation of American Ideals'. De pubertijd goeit echter roet in het eten; ze trekt steeds meer naar 'The psychotic Weaklings'. De film duurt te lang en de humor is wel erg verbaal (het lijkt onbestaanbaar dat in een Amerikaanse film een kind zoveel scheldwoorden zou beziggen). De absurditeit, zoals exploderende zuigelingen als geheim wapen, maakt echter veel goed. Shirley Pimple in John Wayne's Temple of Doom

28 januari 2000