• Camera: John Schwartzman
  • Montage: Daniel P. Hanley
  • Art directie: Michael Corenblith
  • Muziek: Randy Edelman
  • Color DeLuxe, DTS / Dolby Digital / SDDS, 122 minuten
  • Gezien: 8 juni 1999, Sneak Preview, Camera, Utrecht

Exhibitionisme lijkt in te zijn. En dan niet de variant waarbij je zelf bepaalt wat je laat zien en dus de baas bent. Duizenden reageren op een oproep van Veronica om zich onder het oog van camera's honderd dagen op te laten sluiten in een huis, ondanks waarschuwingen van psychologen. Een Utrechts stel heeft, in het kader van een kunstproject, hun huis van een glazen dak laten voorzien, zodat iedereen vanaf de Dom hun huiselijk leven kan volgen. Wat drijft deze mensen? Is geldelijk gewin het enige motief? Zijn ze zich bewust van de gevolgen?

Het zijn vragen waarop je een antwoord zou verwachten in EDtv van Ron Howard. In deze film besluit een producer van een noodlijdend tv-station (Ellen DeGeneres) een show te starten waarin het leven van één persoon 24 uur per dag rechtstreeks te zien zal zijn. De gelukkige is Ed Pekurny (Matthew McConaughey), een 31-jarige bediende van een videozaak, wiens leven saaier is dan het testbeeld. Toch wordt de show na enige opstartproblemen - zo is niet iedereen blij met de demonstratieve wijze waarop Ed zijn teennagels knipt - een groot succes. Dat hij, bijna per ongeluk, Shari (Jenna Elfman), de vriendin van zijn broer Ray (Woody Harrelson) weet te veroveren, helpt daar aardig bij.

EDtv is niet te bekijken zonder terug te denken aan The Truman Show. De vergelijking gaat echter mank. Waar die laatste film de bezoeker de zaal liet verlaten met genoeg stof om nog tijden over na te denken, wil EDtv de kijker alleen vermaken. Zelfs dat lukt niet al te best. Toegegeven, sommige situaties zijn grappig, maar in de meeste gevallen zie je ze zo ver van te voren aankomen, dat de lol er al af is als ze uiteindelijk plaatsvinden. En het grappenrepertoire is met zijn nadruk op mannelijk onvermogen ook al niet erg uitgebreid.

De flauwheid geeft uitgebreid gelegenheid om over de geloofwaardigheid van het verhaal na te denken en ook daar is het niet al te best mee gesteld. Een bijna failliet tv-station met geld om 24 uur per dag cameraploegen om iemand heen te laten draaien? Mensen die continu naar een ander willen kijken, ook als hij drie uur achter elkaar naar de televisie kijkt, of er een half uur over doet om van A naar B te komen? In de film is het allemaal weggemonteerd, in werkelijkheid moet het stomvervelend zijn.

EDtv is niet meer dan een middelmatige romantische komedie, gebouwd op een in potentie interessant gegeven, dat niet wordt uitgewerkt. Nog steeds weet ik niet wat de moderne exhibitionist en zijn toeschouwers beweegt. Jammer.

EDtv in de pers
 EDtv in de Internet Movie Database

16 juni 1999