Filmrubriek I-nieuws 7 november 1998 | |||||||||||||||||||
Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer] Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999] [links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog] | |||||||||||||||||||
FILMNIEUWS
> De premières van 5 november 1998LIKE IT IS van Paul Oremland. Met Steve Bell en Ian Rose. Bokser en platenproducent worden verliefd op elkaar in Engeland. NRC (Gerwin Tamsma): "Uit de vlotte maar weinig verrassende loop der dingen valt af te lezen dat het project oorspronkelijk voor televisie gemaakt is. Als in een soapopera zijn er volop misverstanden en worden de meeste emoties niet aan de interpratie van de kijker overgelaten, maar gezegd." Telegraaf (Dick van den Heuvel): "Er ontbreekt aan 'Like it is' domweg gevoel van warmte." Volkskrant (Ronald Ockhuysen): "Like it is gaat niet over homoseksualiteit als onderwerp voor een kringgesprek - dat is meegenomen. Maar wat er wordt verteld over liefde, ware gevoelens en namaak is voorspelbaar."
Internet Movie Database THE NEGOTIATOR van F. Gary Gray. Met Samuel Jackson en Kevin Spacey. Twee professionele politieonderhandelaars komen tegenover elkaar te staan. NRC (Hans Beerekamp): "Er valt vooral te genieten van de acteurs, niet alleen Jackson en Spacey, maar ook de voortreffelijke bijrolspelers." Telegraaf (Eric Koch): "Een vleugje humor en een aantal aardige wendingen (waarvan de finale de minst geslaagde is) maken van 'The Negotiator' eens te meer prima amusement." Volkskrant (Jan Pieter Ekker): "Het grootste bezwaar tegen The Negotiator is dat de vooronderstelling die de film op gang moet houden - Roman [Jackson] neemt gijzelaars omdat hij bang is dat zijn maten hem willen opruimen - op niet is gebaseerd."
Officiële site OSSOS van Pedro Costa. Met Vanda Duarte en Nono Vaz. Twee Portugese tieners weten niet wat ze met hun kind aanmoeten. NRC (Hans Beerekamp): "Er zijn filmcritici, bij voorbeeld in Les Cahiers du Cinéma en Skrien, die Costa's Publikumsbeschimpfung als een kostbaar goed verdedigen. Costa komt uit de school van Garrel, Bresson en Warhol, maar dat maakt hem nog niet tot een filmmaker van vergelijkbaar niveau." Telegraaf (Dick van den Heuvel): "Nee, daar wordt een mens niet vrolijk van. En toch is 'Ossos' een prachtige film, vooral door het camerawerk dat al net zo rauw is als het leven zelf. Film mag ons af en toe kwellen met de gruwelijke werkelijkheid van elders." Volkskrant (Peter van Bueren): "Ossos is eerder een beeldcompositie dan een verhaal, omdat de personages geen verleden hebben, hun toekomst geen enkel perspectief biedt en het tussen verleden en toekomst weinig opschiet."
Officiële site
Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer] | Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999] [links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog] © Jan-Willem Swane (jswane@xs4all.nl) zondag, 27 augustus 2000 |