Mulan

Filmrecensie van Jan-Willem Swane

 Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer]

Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999]

[links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog]

  • Verenigde Staten, 1998
  • Regie: Barry Cook en Tony Bancroft
  • Met de stemmen van: Ming-Na Wen, Lea Salonga, Eddie Murphy
  • Scenario: Rita Hsiao e.a.
  • Montage: Michael Kelly
  • Art directie: Hans Bacher
  • Muziek: Jerry Goldsmith
  • Technicolor, Dolby Digital/SDDS/Digital DTS sound
  • Gezien: 17 november 1998, Sneak Preview, Camera, Utrecht

Over iedere Disney-tekenfilm is dezelfde klaagzang af te steken: de verhalen zijn te zoet, de liedjes snel vergeten en elke vreemde cultuur of tijdperk wordt overgoten met dezelfde Amerikaanse saus. De firma lijkt zich deze kritiek aan te trekken. In de nieuwste film, Mulan, zijn de romantische zijpaden tenminste een stuk minder langdradig, waardoor de vaart er heel wat beter in zit.

Mulan is een jonge Chinese vrouw die door haar onhandigheid maar niet aan de man te brengen is. Wanneer op een dag ieder gezin een man naar het front moet sturen, besluit zij stiekem de plaats van haar zieke vader in te nemen. Niemand mag erachter komen dat zij een vrouw is; ontmaskering zou haar de kop kunnen kosten.

Na alle voorgaande grootogige, door liefde bedwelmde, vrouwelijke hoofdpersonen is Mulan een verademing. Ze is zelfstandig, komt voor zichzelf op, en laat zich door iets meer leiden dan enkel de liefde voor een man. Kortom, haar karakter is meer uitgewerkt dan we gewend zijn.

Maar de show wordt gestolen door Mushu, een klein draakje met een minderwaardigheidscomplex, dat Mulan probeert te beschermen. In de Engelse versie heeft hij de stem van Eddie Murphy, een gouden vondst. De gettotongval en het opvliegende karakter vormen een groot contrast met de Chinese atmosfeer en blijven leuk tot het eind van de film. Murphy is bijna zo indrukwekkend als Robin Williams als geest in Aladdin.

Animatiefilms moeten het steeds meer van de computer hebben. De haast eindeloze storm ruiters die over een pas aan komt zetten is zeer indrukwekkend. De klassieke animatie daarentegen stelt wat teleur. De tekeningen zijn niet verfijnd genoeg om een echte Chinese sfeer op te roepen.

Mulan blijft op en top een Disney-film, maar er zijn wel wat veranderingen waar te nemen. Vergeleken met Hercules en The hunchback of the Notre Dame is hij stukken beter. Er zijn saaiere manieren te bedenken om de kerstdagen door te komen.


 Cijfer (0-10): 7

 Mulan in de pers
 Mulan in de Internet Movie Database
 Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer]

Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999]

[links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog]

© Jan-Willem Swane (jswane@xs4all.nl)

4 december 1998

[Nedstat]