• Camera: Phil Meheux
  • Montage: Thom Noble
  • Art directie: Cecilia Montiel
  • Muziek: James Horner
  • CFI/Technicolor, Dolby/SDDS/DTS, 137 minuten
  • Gezien: 8 december 1998, Sneak Preview, Camera Utrecht

Oude koeien uit de sloot halen lijkt mode in Hollywood, en al te vaak leidt dit tot vreselijke gedrochten. Gelukkig zijn er uitzonderingen; The mask of Zorro van Martin Campbell is ouderwets lekker. De film beoogt niet meer dan escapisme, maar biedt dat op een heerlijke manier. En het mooiste is, je krijgt niet een, maar twee Zorro's voor hetzelfde geld. Een Zorro buiten dienst (Anthony Hopkins) en een Zorro in opleiding (Antonio Banderas).

Alleen al die twee acteurs maken de film tot een feest. Hopkins kondigde onlangs aan te stoppen met acteren, omdat hij het niet leuk meer vindt. Hij moet wel een goed acteur zijn, want in The mask of Zorro is er van dat gebrek aan plezier helemaal niets te zien. Banderas mag zich in de film helemaal uitleven. Hij ontwikkelt zich van schooier via gentleman tot held, en bij ieder stapje gaat hij meer op zichzelf lijken. Zijn glimlach is betoverend en hij straalt pure kracht uit. En dan is er nog Catherine Zeta Jones, die de jonge vrouw speelt die niet weet dat ze de dochter van de oude Zorro is en waarvoor de jonge Zorro wel moet vallen. Zeta Jones heeft aan haar schoonheid genoeg om indruk te maken, maar ze kan ook nog acteren.

Van het verhaal moet The mask of Zorro het niet echt hebben. Maar ach, wat kan dat schelen als de scènes zo leuk zijn, als je Banderas van paard naar paard hebt zien springen in een wilde achtervolging, als je Zeta Jones een biecht hebt zien afleggen waar je rode konen van krijgt, als je ze samen een degengevecht hebt zien houden dat meer met voorspel dan met strijd van doen heeft? Dan leidt een goed verhaal toch alleen maar af?

The mask of Zorro biedt actie, humor en romantiek in een ideale mix. Wie kan dit niet leuk vinden?

The mask of Zorro in de pers
 The mask of Zorro in de Internet Movie Database