Filmrubriek I-nieuws 6 maart 1999

 Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer]

Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999]

[links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog]


FILMNIEUWS

> De premières van 4 maart 1999


CLAIRE DOLAN van Lodge Kerrigan. Met Katrin Cartlidge. New Yorkse prostituee probeert uit het leven te stappen.
NRC (Dana Linssen): "Claire Dolan is een van die zeldzame films die je als kijker echt onthutst kan achterlaten. Niet om wat je hebt gezien, maar hoe." Telegraaf (Dick van den Heuvel): "Het verhaal heeft alle potentie van een melodrama in zich, maar het wordt met zoveel verstandelijke afstand verteld dat het je net te zelden raakt. Alleen door de aanwezigheid van actrice Katrin Cartlidge komt 'Claire Dolan' zo af en toe tot momenten van gevoel... maar te zelden, te zelden." Volkskrant (Ronald Ockhuysen): "Claire Dolan is aangenaam koud, als een heldere winterdag."

Internet Movie Database
NRC Handelsblad
Telegraaf
de Volkskrant
de Filmkrant
de Filmkrant
Film is slechts licht in de duisternis

L'ÉTERNITÉ ET UN JOUR van Theo Angelopoulos. Met Bruno Ganz. Een dichter overziet zijn leven een dag voor zijn dood.
NRC (Hans Beerekamp): "Er zijn maar weinig filmers die zo precies het leven in theater om kunnen zetten, en zo geraffineerd van alledaagse geluiden muziek weten te maken. Dat L'éternité et un jour naar het einde toe iets te nadrukkelijk in retorische herhalingen vervalt, is maar een schoonheidsvlekje op een droom van een film." Telegraaf (Dick van den Heuvel): "deze film is een gedicht, gemaakt voor in een kleine bundel, voor een kleine keur van fijnproevers." Volkskrant (Peter van Bueren): "Angelopoulos blijft een grootmeester, en deze film van de week moet gezien, maar het is toch een beetje bladeren in een gedicht dat je inmiddels uit je hoofd kent en waarvan de laatste punt toch weer gezet wordt bij de Zee, de Zee - zoals sinds Xenophon."

Internet Movie Database
NRC Handelsblad
Telegraaf
de Volkskrant
de Filmkrant

FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS van Terry Gilliam. Met Johnny Depp, Benicio del Toro en Christina Ricci. Las Vegas gezien door de bril van drugsgebruikers.
Telegraaf (Eric Koch): "waarin de realiteit van een stripverhaal om de voorrang strijdt met de verwrongen visie van een drugsgebruiker. Een impressionistische reeks scènes levert dat op, waarin de ervaring van de beelden centraal staat. Voor wie niet verder kwam dan een kop koffie, is Gilliams trip bepaald geen onverdeeld genoegen." Volkskrant (Ronald Ockhuysen): "Fear and loathing in Las Vegas is een twee uur durende ontmoeting met dwangmatige drugsgebruikers. Journalist Raoul Duke en 'advocaat' Dr. Gonzo graaien voortdurend in een koffer vol chemicaliën en geestverruimende kruiden. Hun gedachten en zinnen zijn permanent op drift. En dat heeft een vervelend gevolg: de bioscoopbezoeker gaat zich al snel een buitenstaander voelen."

Officiële site
Internet Movie Database
Telegraaf
de Volkskrant
de Filmkrant

PAYBACK van Brian Helgeland. Met Mel Gibson. Belazerde crimineel zint op wraak.
Telegraaf (Eric Koch): "Geen charmante glimlach ditmaal. Waar Mel Gibson zelfs in grimmige films als 'Mad Max' of 'Braveheart' wel even tijd vond voor een knipoog, blijft hij in zijn nieuwe actiethriller 'Payback' anderhalf uur strak voor zich uit kijken." Volkskrant (Jan Pieter Ekker): "Een gruwelijke martelscène, waarin Porters tenen een voor een worden verbrijzeld met een moker, mocht blijven. Het is een dieptepunt in een barre, weerzinwekkende film, waarin de cartooneske overdrijving maar niet voor een komische noot kan zorgen."

Officiële site
Internet Movie Database
Telegraaf
de Volkskrant

STEPMOM van Chris Columbus. Met Julia Roberts en Susan Sarandon.
Telegraaf (Marco Weijers): "'Stepmom' heeft alles in zich om een draak van een film te zijn, ware het niet dat de chemie tussen Sarandon en Roberts dat voorkomt. Zij zijn aan elkaar gewaagd, spelen rollen die bij hen passen en zorgen voor een zekere balans tussen lach en traan. Dat de film niet afglijdt naar een bedenkelijker niveau is louter aan hen te danken." Volkskrant (Jan Pieter Ekker): "Stepmom is bedoeld als een uitgebalanceerd melodrama dat belangrijke thema's aansnijdt, een film met een lach en een traan. Het werd een onevenwichtige draak met de diepgang van een doktersromannetje."

Officiële site
Internet Movie Database
Telegraaf
de Volkskrant

[Ga naar de vorige filmrubriek]


 Indexen: [de laatste 25] [op titel] [op regisseur] [op cijfer]

Wat schreven de kranten: [premieres van de laatste zes weken] [in 2000] [in 1999]

[links] [verzendlijst] [wie-wat-hoe-waarom] [gastenboek] [weblog]

© Jan-Willem Swane (jswane@xs4all.nl)

zondag, 27 augustus 2000

[Nedstat]